Tiedote Iin kunnan koronavirustartunnoista

Iin kunnan alueella on nyt (16.4.) todettu 5 koronavirustartuntaa. Tartunnoista ei valtakunnallisten linjausten mukaisesti ja yksityisyydensuojan takaamiseksi julkaista tarkempia tietoja. Tartuntaketjut ja altistuneet on Iissä pystytty selvittämään. Tartunnat on todettu yksittäisissä kotitalouksissa ja altistumista on tapahtunut perhepiirissä. Tästä johtuen uusia sairastumisia on ilmaantunut perheiden sisällä. Altistuneet on asetettu karanteeniin. Karanteenissa olevien vointia seurataan aktiivisesti ja tarvittaessa otetaan lisänäytteitä. Karanteenitoimenpiteet ovat olleet tehokkaita eikä vaaraa infektion laajemmasta leviämisestä näissä tapauksissa ole.

Iin alueen palvelu- tai hoivakodeissa ei ole todettu tartuntoja. Tartuntoja ei ole todettu myöskään kouluissa eikä päiväkodeissa. Oulunkaari on ohjeistanut omia ja kunnan yksiköitä sekä yksityisiä palveluntuottajia koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseen liittyvistä toimenpiteistä, esimerkiksi tehostetusta siivouksesta ja henkilökunnan infektioiden torjuntaan liittyvistä hygieniaohjeista ja suojaimien käytöstä.

Oulunkaari muistuttaa, että koronaviruksen torjumiseen liittyviä ohjeistuksia on edelleen syytä noudattaa huolellisesti. Ylimääräisiä sosiaalisia kontakteja tulee välttää ja lisäksi on muistettava hyvä käsi- ja yskimishygienia. Erityisesti yli 70-vuotiaiden ja riskiryhmiin kuuluvien on syytä noudattaa annettuja ohjeistuksia ja esimerkiksi pyytää asiointiapua ystäviltä, naapureilta tai omasta kunnasta. Myös Oulunkaaren alueellisista vanhuspalveluiden palveluohjausnumeroista saa apua.

Lisätietoja:

Tuula Saukkonen, johtava lääkäri, ylilääkäri, Oulunkaari