Tiedote valmiuslain vaikutuksista Oulunkaaren toimintaan 17.3.2020

Valtioneuvosto on päättänyt uusista toimenpiteistä koronaviruksen torjunnassa. Oulunkaaren alueella ei olla toistaiseksi epidemia- eikä pandemiavaiheessa. Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä koronavirustartuntoja on todettu 27 ja Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirissä kaksi. Oulunkaaren alueella tartuntoja ei ole todettu.

Oulunkaarella valtioneuvoston linjausten pohjalta tehdyt toimenpiteet tulevat voimaan heti ja ne näkyvät toiminnassamme seuraavasti:

1. Ulkopuolisten vierailut Oulunkaaren asumisyksiköissä ja vuodeosastoilla kielletään. Tapauskohtaisesti kuitenkin arvioidaan kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset sekä saattohoidossa olevien läheiset. Mikäli haluat vierailla yksiköissä, ota puhelimitse yhteyttä henkilökuntaan.
  2. Kaikki työ- ja päivätoiminta keskeytetään. Asiakkaiden palvelutarve kartoitetaan ja palvelut järjestetään yksilöllisesti.
  3. Sosiaalitoimisto on avoinna normaalisti, mutta yhteydenpito pyritään hoitamaan puhelimitse ja Omahoito-palvelun kautta. Hakemukset pyydetään lähettämään sähköisesti ensisijaisesti Omahoidossa. Hakemusten käsittelyssä voi olla viivettä. Sovitut tapaamisajat ovat voimassa, mutta infektio-oireista kärsiviä pyydetään varaamaan uusi aika. Sosiaali- ja perhepalveluihin liittyvissä asioissa voi olla yhteydessä palveluohjauksen numeroon: 08 5875 5010.
  4. Mikäli sinulla on varattu kiireetön aika terveydenhuoltoon ja sinulla on infektio-oireita, on aika siirrettävä myöhempään ajankohtaan. Peruutuksen voi tehdä Oulunkaaren Omahoito-palvelussa tai soittamalla ajanvarausnumeroon.

Valtioneuvosto teki linjauksen myös yli 70-vuotiaiden liikkumisesta: yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet). Toimintaohjeen mukaan Oulunkaari kehottaa yli 70-vuotiaita noudattamaan erityistä varovaisuutta esimerkiksi kauppa-asioinneissa. Myös ryhmissä oleskelua on syytä välttää. Asiointiapua kannattaa pyytää rohkeasti sukulaisilta ja tutuilta. Lisätietoja antavat kunnalliset vanhuspalveluiden palveluohjaajat. Sosiaalihuolto- ja vammaispalvelulain perusteella myönnetyt palvelut ovat edelleen voimassa ja niitä saa käyttää.

Mitä tehdä, jos epäilee saaneensa koronavirusinfektion?

Jos epäilee saaneensa koronavirusinfektion, tilanteessa ei ole kiire ja on tärkeää toimia harkitusti. Terveyskeskukseen ei kannata lähteä, vaan välttää ylimääräistä liikkumista ja kontakteja. Ensimmäinen yhteydenotto tulee virka-aikana tehdä puhelimitse Oulunkaaren terveysasemille. Virka-ajan ulkopuolella yhteydenotot alueellisiin neuvontanumeroihin, joissa arvioidaan jatkotoimenpiteet

Alueellinen neuvontanumero on Iin, Pudasjärven, Utajärven ja Vaalan osalta OSYP:n (Oulun seudun yhteispäivystys) numero 08 315 2655. Simon osalta neuvontanumero on 040 825 1072. Numerot palvelevat ympärivuorokautisesti.

Koronavirusinfektio voi tulla kyseeseen, jos kaksi kriteeriä täyttyy: jos henkilö on ollut epidemia-alueilla tai lähikontaktissa varmennetun koronavirustartunnan saaneen henkilön kanssa. Lisäksi henkilöllä on akuutin hengitystieinfektion oireita, kuten kuume, yskä tai hengenahdistus. Oireet alkavat noin 14 vuorokauden sisällä altistumisesta.

Rauhallinen ja harkittu toiminta on tärkeää

Valmiuslain voimaan tulo on monella tavalla poikkeuksellinen asia ja se vaikuttaa laajasti ihmisten toimintaan. Tilanne aiheuttaa epävarmuutta ja saattaa myös pelottaa. Onkin tärkeää muistaa toimia rauhallisesti ja harkitusti. Asiasta kannattaa myös keskustella läheisten, ystävien ja tuttavien kanssa. Oulunkaarella tilanteeseen valmistaudutaan monilla tavoin ja sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset ovat valmiina asiakkaiden hoitamiseen ja palvelujen tuottamiseen. Kaikista pidetään huolta.

”Aika on todella poikkeuksellinen ja ihmisillä on tässä tilanteessa paljon huolia omaan ja läheisten terveyteen sekä arjen sujuvuuteen liittyen. On tärkeää tietää, että viranomaiset valmistautuvat tilanteeseen ja kuntalaisten parhaaksi toimitaan koko ajan tiiviissä yhteistyössä eri tahojen kanssa. Meillä on hyvät valmiudet selvitä tästäkin tilanteesta”, sanoo Oulunkaaren kuntayhtymän johtaja Leena Pimperi-Koivisto.

”On tärkeää toimia rauhallisesti ja harkitusti, sillä tällä hetkellä on liikkeellä monia eri hengitystieinfektioita aiheuttavia viruksia. Kun ehkäisemme niiden leviämistä, suojaamme samalla vanhuksia ja riskiryhmiä. Jos on flunssainen, omaa tilannetta kannattaa seurata rauhassa kotona. Esimerkiksi koronavirus aiheuttaa valtaosalle tartunnan saaneista vain lieviä hengitystie-infektion oireita, jolloin infektion voi sairastaa kotona”, jatkaa Oulunkaaren johtava lääkäri, ylilääkäri Tuula Saukkonen.

Koronavirukselta voi suojautua kuten muiltakin hengitystieinfektioilta

Hengitystieinfektioita vältetään parhaiten huolehtimalla käsi- ja yskimishygieniasta. Esimerkiksi tavallinen flunssa sekä influenssan, RS-viruksen ja hinkuyskän kaltaiset taudit tarttuvat yskiessä ja aivastaessa hengitystie-eritteillä tahrautuneiden käsien välityksellä. Kädet kannattaakin pestä aina:

• kun tulet ulkoa sisään
  • ennen ruoan laittoa ja ruokailua
  • wc-käynnin jälkeen
  • niistämisen, yskimisen tai aivastamisen jälkeen
  • kun olet koskenut samoja pintoja kuin flunssainen henkilö

Lisäksi kannattaa käyttää kertakäyttöisiä käsipapereita tai henkilökohtaisia pyyhkeitä sekä suojata suunsa ja nenänsä kertakäyttönenäliinalla, kun yskii tai aivastaa.

Viimeisimmät uutiset ja päivitetyt tiedot koronaviruksesta saat aina Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen, THL:n sivuilta: www.thl.fi.

Lisätietoa valtioneuvoston toimenpiteistä löydät täältä.